ARCHITEKTURA – dlaczego warto studiować, pracować i związać się na całe życie z tym zawodem.
W tym miejscu znajdą się wywiady z ciekawymi ludźmi, którzy swoje życie podporządkowali architekturze
K – Robert Konieczny – absolwent Politechniki Śląskiej:
„mam radę dla młodych: koncentrujcie się na tym, co lubicie i kochacie, róbcie to zawsze najlepiej jak można. W moim przypadku to zaprocentowało. Trzeba zawsze robić takie rzeczy, których się nie będzie później wstydzić. Nie należy iść na kompromisy. Jeśli się raz czy drugi pójdzie, to później te rzeczy będą wracały”
cały wywiad w artykule:
https://natemat.pl/64243,Robert-konieczny-dobra-architektura-to-straszna-walka
jak wygląda proces projektowania, jak wygląda praca architekta i wiele innych ciekawostek w wykładzie Roberta Koniecznego:
https://www.youtube.com/watch?v=-rQO2IFyebU
G – Oskar Grąbczewski – absolwent Politechniki Śląskiej:
„Biblioteka jest miejscem, które powinno być magiczne, tajemnicze, niezwykłe — to przecież skarbiec książek, miejsce, w którym opisane są wszystkie rzeczy możliwe i niemożliwe”
Założyciel OVO Grąbczewscy Architekci. Stypendysta IBA Emscher Park wraz z Jolą i Wojtkiem Trompetami – obecnie pracującymi w Böll Architekten GmbH
wywiad Oskara z Marianną Dufek w cyklu Portret Subiektywny:
https://www.youtube.com/watch?v=MF_AWUOYO9A
PROJEKTOWANIE SAMOCHODÓW – co łączy Wydział Architektury Politechniki Śląskiej i projektantów Audi, BMW i Alfa Romeo?
M – Zbigniew Maurer – Politechnika Śląska
S – Tomasz Sycha – Politechnika Śląska
F – Jacek Frohlich – Politechnika Śląska
Ł – Kamil Łabanowicz – Politechnika Śląska
S – Wojciech Sokołowski – Politechnika Śląska
Audi, BMW, Alfa Romeo, Spada… Oto najlepsze europejskie samochody zaprojektowali styliści ze Śląska: Zbigniew Maurer, Tomasz Sycha, Jacek Frohlich, Kamil Łabanowicz i Wojciech Sokołowski. Wszystkich łączy jedna uczelnia: Politechnika Śląska w Gliwicach
Zbigniew Maurer studia zaczynał w Gliwicach w latach 80. XX wieku, ale architekturę skończył w Toronto. Później trafił do Centro Stile Alfa Romeo. We Włoszech współprojektował tak znane samochody jak Alfa Romeo 156, 166 czy 8C Competizione. Co więcej, ma wkład w projekt słynnego konceptu Alfa Romeo Diva. Diva, dodajmy, była efektem współpracy Centro Stile Alfa Romeo i centrum badawczym Grupy Fiata Elasis z francuskimi projektantami z Espera Franco Sbarro. Jacek Frohlich także studiował w Gliwicach, a wiedzę związaną z projektowaniem samochodów zdobywał w Niemczech, w Pforzheim. W 1997 roku trafił do BMW, gdzie zajmuje się wyższymi modelami marki. Był głównym stylistą BMW 5 F10, pracował również między innymi przy serii 6 i 7 czy serii 3 (E90, E91).
W BMW pracuje również inny były student Politechniki – Tomasz Sycha. Podobnie jak Forhlich, kontynuował naukę w Niemczech. Zaprojektował między innymi BMW Z4 Coupé; ten sportowy roadster to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli bawarskiej marki. Sycha pracuje także nad modelami koncepcyjnymi niemieckiego producenta. W Niemczech pracuje ponadto Kamil Łabanowicz, który – jeszcze jako student Politechniki – trafił do włoskiej Scuola Politecnica di Design. Później dostał pracę w Audi, gdzie pracuje do dzisiaj. Współtworzył między innymi koncepcyjny model Le Mans, który miał uhonorować zwycięstwa Audi w tym słynnym, 24-godzinnymi wyścigu. Polak stworzył również spektakularny Audi E-Tron Quattro Concept – projekt w pełni elektrycznego SUV-a, który wszedł w 2018 roku do seryjnej produkcji.
Z kolei we Włoszech pracował Wojciech Sokołowski, który dla SpadaConcept współtworzył między innymi Spada Codatronca.
Konkurs Passion for Design & Innovation
Student Politechniki Śląskiej zwycięzcą konkursu Renault. Passion for design & Innovation
Jak zostać projektantem samochodów? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, ale na pewno każdy młody rysownik musi najpierw zainteresować swoimi pracami szerszą publiczność. Konkursy takie jak RENAULT. PASSION FOR DESIGN & INNOVATION mogą pomóc aspirującym projektantom zaistnieć w świecie car designu, zmierzyć się z ciekawymi projektami i być może poznać osoby ważne dla przyszłej kariery.
O projektowaniu samochodów na Politechnice Śląskiej:
https://www.youtube.com/watch?v=nqm3dY0CiE0
N – Stanisław Niemczyk – absolwent Politechniki Krakowskiej
Perfekcjonizm oraz całkowite poświęcenie się każdemu nowemu projektowi. Kompromisy? Raczej nie. Dla Stanisława Niemczyka budowa była życiem, życie – budową. Pracę zaczynał zazwyczaj o świcie. Kończył, kiedy zmuszał go do tego sen. Tworzył przede wszystkim z myślą o człowieku. Pod tym względem przypominał wielkich renesansowych mistrzów, w swoich koncepcjach zresztą świadomie odwoływał się do wielowiekowej tradycji architektonicznej. Nie szukał na siłę rozwiązań nowatorskich, lecz bazował na klasycznych i sprawdzonych materiałach.
W szczególności ukochał cegłę, którą często porównywał do wypiekanego chleba. Chciał dzielić się nią z innymi, gdyż architektura była społeczną misją, a nie hermetyczną dziedziną przeznaczoną tylko dla wybranych. Dlatego zawsze przebywał na placu swojej budowy, angażując w nią społeczność lokalną.
więcej na: https://architectu.pl/miszmasz/Dziedzictwo-Stanis%C5%82awa-Niemczyka